Informatii despre Anvelopele
    Puterea fara tractiune nu inseamna nimic. Ce secrete ascund anvelopele unei masini? Cititi aici inainte de a cumpara urmatorul set de anvelope.
Ultima actualizare: 14-mar.-2013


Anvelopele: Presiunea in anvelope

Ce presiune ar trebui introdusa in pneuri?

Pentru multi dintre soferi, alegerea celei mai bune presiuni in pneuri este o mare provocare. Majoritatea se bazeaza pe sugestiile altora, pe felul in care se comporta masina la diferite presiuni sau pe stickerele lipite in masina cu presiunea recomandata de producator. Dintre aceste variante, cel mai bine este daca se folosesc valorile indicate de producatorul masinii. Pentru a aduce cateva clarificari in acest domeniu, am sintetizat cateva informatii mai jos.

Presiunea din pneuri este foarte importanta pentru asigurarea unui consum redus de carburant si pentru prelungirea duratei de exploatare a setului de pneuri. O presiune neadecvata in pneuri duce inevitabil la "gauri" in bugetul proprietarilor de autoturisme. Cheltuielile suplimentare datorate utilizarii necorespunzatoare a anvelopelor ar putea fi evitate foarte usor daca s-ar cunoaste presiunea corecta si daca s-ar face o verificare periodica a presiunii din anvelope.

De cele mai multe ori, presiunea corecta este indicata de producator printr-un sticker lipit undeva pe masina (de cele mai multe ori pe partea interioara a capacului rezervorului de combustibil). Important este insa ca acel sticker este "personalizat" in sensul ca este adaptat greutatii reale a masinii (in functie de dotarile optionale montate din fabrica) si dimensiunilor de pneuri cu care a fost livrata masina.

Daca insa se monteaza alt tip de anvelope decat cel cu care a venit masina din fabrica se poate folosi o regula generala care spune ca presiunea optima la care trebuie umflata anvelopa este cu 20% mai mica decat presiunea maxima inscrisa pe peretele extern al anvelopei.

Presiunea corecta in pneuri si consumul de carburant

Daca ar fi sa vorbim in termeni matematici, situatia ar sta in felul urmator:

  • la o scadere a presiunii cu 10% fata de valoarea corecta, consumul de carburant creste cu 2,5 %
  • la o presiune cu 20% mai mica decat valoarea corecta consumul creste cu 3,5 pana la  4%
  • o scadere a presiunii in anvelopa cu 20% produce o uzura mai rapida, ceea ce determina o scadere a duratei de folosire a acesteia cu 25%.

Prin urmare: ca sa va ramana mai multi bani in buzunar, verificati periodic presiunea in pneuri. Avand tot timpul o presiune corecta va veti folosi de anvelope mai mult timp si veti alimenta mai rar. Daca va intereseaza si alte metode de reducere a consumului, va recomandam sa descoperitimai multe ponturi despre scaderea consumul de carburant.

Pneuri umflate cu azot in loc de aer

Cei care executa asta "maopera" pretind ca metoda are nenumarate avantaje: pneurile se dezumfla mai greu in timp din cauza ca moleculele de azot sunt mai mari decat cele de aer (de parca aerul atmosferic nu e format in proportie de aproape 75% din azot), apoi ca azotul nu contine umiditate si la temperaturi mai mari nu creste presiunea in pneuri atat de mult cum s-ar intampla in cazul aerului (problema e inca intens dezbatuta chiar si in lumea curselor cu motor unde presiunea si temperatura pneurilor chiar conteaza in castigarea unor sutimi de secunda).  Cei mai multi profesionisti in domeniu (americani) spun ca totul ar fi pornit de la o superstitie a unui sofer de NASCAR care a constatat ca de cand echipa tehnica ii umfla pneurile cu azot ar fi castigat mai multe curse. Apoi au luat-o toti de buna si s-au gandit la explicatiile stiintifice din spatele problemei. NASCAR este un sport unde superstitia e luata foarte in serios. Totusi, motivul pentru care a inceput sa fie folosit azotul la umflarea pneurilor tine mai mult de securitatea din paddock decat de tehnologia spatiala. Azotul presurizat nu intretine arderea in cazul in care ar avea loc un incendiu la boxe spre deosebire de aerul presurizat care ar face ceva pagube.

Oricum ar fi, pretul dat pe "manopera" incarcarii cu azot nu se justifica nicicum. Chiar daca ar mai scapa ceva aer atmosferic din pneuri, reincarcarea cu aer se face gratuit la majoritatea benzinariilor, nu e nevoie sa apelezi tot la "specialisti" pentru a aduce pneurile la presiune normala. Ca sa nu mai spunem ca se poate intampla sa ai la un moment dat nevoie de acel "azot" ca de "aer" si sa nu intalnesti in cale ateliere cu scule pentru azot.



Ghid complet de terapii naturiste, alternative si complementare din Romania, clinici naturiste pe orase
© 2014 InfoBazar - Toate drepturile rezervate. Infobazar este un proiect dezvoltat de Coral Design - firma web design Cluj Napoca