Informatii despre Metode de reducere a consumului de carburant
    Cum puteti sa platiti mai putin pentru carburantul masinii dvs? Nu va bazati pe reducerea pretului la benzina sau motorina. Aplicati niste reguli simple care va vor reduce consumul de carburant al masinii fara prea mare efort! Si nu in ultimul rand, feriti-va de inselatoriile care pretind ca va scad consumul de carburant in mod miraculos!
Ultima actualizare: 14-mar.-2013


Metode de reducere a consumului de carburant: Stilul de conducere si consumul de carburant

Poate ca nu sunteţi conştienţi, însă dumneavoastră, conducatorul maşinii aveti cea mai mare influenţă în realizarea mult-doritei economii de carburant. Incercati sa va analizati puţin stilul de conducere cu imparţialitate si daca vă regasiti comportamentul printre exemplele de mai jos, aplicati pe cat posibil metodele de reducere a consumului de benzina sau motorina indicate.

În primul rand trebuie sa deveniti constient de cateva aspecte legate de modul in care conduceti:

  • ce fel de atitudine aveti la volan
  • cat de des si in ce situatii considerati ca este necesar sa fiti amabil cu ceilalti participanti la trafic
  • ce parere aveti despre ceilalti conducatori auto in general
  • cat de des sunteti grabit si cum conduceti atunci cand sunteti grabit
  • ce faceti atunci cand alti soferi va depasesc sau stau prea aproape de fundul masinii dvs?

Toate aceste intrebari au un singur scop: sa va faca constienti de faptul ca in timp ce conduceti, pe langa faptul ca trebuie sa acordati suficienta atentie traficului, si conditiilor de deplasare, trebuie sa va faceti putin loc in gandire si pentru aspectele ce tin de scaderea consumul de carburant.

Forta de inertie si frânarea excesivă

S-a stabilit prin studii ca soferii folosesc frana cu 10% - 25% mai mult decat ar fi necesar in anumite situatii. Franarea nu este altceva decat transformarea energiei de miscare in caldura. Energia de miscare este produsa prin arderea carburantului in motor si aceasta odata ars nu se mai intoarce in rezervor prin nici o tehnica regenerativa, oricat de avansata ar fi ea (asa cum prezinta unele reclame la masini). De aceea, energia de miscare produsa deja prin arderea combustibilului trebuie exploatata la maxim. Aceasta inseamna ca dvs. - soferul sunteti responsabil cu acest lucru, prin stilul de conducere.

Trebuie sa invatati sa folositi forta de inertie. Aceasta are un rol foarte important in deplasarea unei masini si daca intelegeti cum functionează si ştiti sa o stapâniţi, veti putea realiza economii atat la capitolul carburant cat si la alte piese si consumabile pe care va trebui sa le schimbati mult mai rar.

Forta de inertie actioneaza intotdeauna in directia conservarii starii de miscare a unui autovehicul. Asta inseamna ca daca acel autovehicul staţionează şi doriţi să-l puneţi în mişcare, cu costul arderii unei cantitati de carburant va trebui sa învingeţi forţa de inerţie care incearca sa-l ţină mai departe pe loc. In acest caz putem spune ca ea actioneaza impotriva dvs. Odata invinsa aceasta forta, ea actioneaza in avantajul dvs. in sensul ca ea actioneaza pentru pastrarea vitezei de miscare a autoturismului si este nevoie de mult mai putin combustibil pentru a mentine constanta viteza, practic doar atat cat sa produca suficienta forta de tractiune pentru a invinge fortele de frecare care actioneaza asupra masinii (nu luam aici in considerare deplasarea in panta sau rampa ci miscarea pe un drum relativ plan).

Legile fizicii ne spun ca energia nu se pierde, ea se conserva. Are loc o transformare a energiei dintr-o forma in alta. In cazul nostru, la franare are loc transformarea energiei cinetice in energie termica. In momentul franarii, practic energia de miscare castigata prin arderea combustibilului se transforma in caldura prin frecarea dintre placutele de frana si discul de frana, in scopul contracararii fortei de inertie care tinde sa mentina viteza masinii constanta. Cum puteti folosi aceste lucruri in favoarea dumneavoastra? Descoperiţi in continuare cateva lucruri care in mod sigur vă vor fi de ajutor:



Metode de reducere a consumului de carburant prin adaptarea stilului de condus

  1. Anticipati traficul. De cele mai multe ori puteti sa anticipati cu precizie destul de mare ceea ce se va intampla in fata masinii dvs. Daca va apropiati de un semafor care are deja culoarea rosie, este destul de clar ca va trebui sa va opriti in dreptul lui. In aceste conditii este inutil sa mai accelerati daca puteti sa ajungeti la semafor si din inertie (bineinteles, nu e respectuos sa va deplasati cu 10 km/h si sa ii enervati pe cei din spatele dvs doar de dragul fortei de inertie...). La fel si in cazul in care vedeti in fata culoarea verde de mai mult timp si stiti ca se va schimba in rosu in orice moment, nu accelerati excesiv doar pentru a "prinde verdele". Este posibil sa trebuiasca sa va opriti chiar in mijlocul sprintului.
     
  2. Lasati suficient spatiu intre dvs. si masina din fata. De multe ori soferii nu lasa suficient spatiu si sunt obligati sa faca aceleasi manevre ca si masina din fata lor, adica sa franeze de fiecare data cand franeaza masina din fata, sa accelereze in acelasi ritm cu ea. Ce garantie aveti ca soferul din fata dvs. conduce economic? Nici una, in plus, fara a pastra o distanta suficienta, este posibil sa nu vedeti anumite obstacole ce ar putea sa apara pe carosabil deoarece sunt mascate de masina din fata. Puteti merge exact cu aceeasi viteza si daca pastrati o distanta mai mare intre dvs. si masina din fata. In practica, se recomanda pastrarea unei distante echivalente cu distanta pe care ar parcurge-o masina dvs. in 3 secunde. Asta inseamna ca la o viteza de deplasare de 30 km/h ar trebui sa lăsaţi o distanta minima de 25 metri intre dvs. si cel din fata, iar la 80 km/h cel putin 65 metri. Aici exista o mica controversa, pe care am amintit-o la finalul acesui articol intre miturile urbane ce tin de acest subiect: deplasarea in spatele unui tir sau camion pentru a "scapa" de forta de frecare cu aerul.
     
  3.  Accelerati lin. Consumul creste proportional cu apasarea pedalei. Asta nu inseamna insa ca distanta parcursa va fi la fel de mare. Un kick-down (apasarea pedalei brusc pana la fund) determina un comportament complet diferit al motorului si un consum excesiv de carburant doar pentru a porni in tromba de pe loc. O buna parte a energiei degajate din aceasta manevra se pierde, iar emisiile de dioxid de carbon rezultate din acest kick-down sunt foarte ridicate. Rezistati tentatiei de a porni de la semafor ca un sofer de Formula 1.  Pe cei din F1 nu-i intereseaza nici consumul si nici uzura pieselor. Sponsorii platesc pentru toate acestea.
     
  4. Folositi pilotul automat. Un sistem de cruise control (sau pilot automat, tempomat, etc...) va ajuta foarte mult la reducerea consumului in cazul deplasarilor pe autostrada deoarece reduce mult nevoia accelerarii si franarii bruste. Acesta foloseste cu maximum de eficienta legea inertiei.
     


  5. Atentie la viteza maxima cu care circulati! Motoarele au o curba de consum care creste foarte mult dupa ce se depaseste o anumita viteza maxima. Fiecare masina are un consum optim la o anumita viteza. Orice depasire a acestei viteze maxime duce la cresterea accentuata a consumului. Aceasta din cauza limitelor fizice ale motorului (putere, tip constructiv) si din cauza fortei de frecare cu aerul care creste foarte mult odata cu marirea vitezei de deplasare. Consumul optim si viteza maxima tin foarte mult de aerodinamica masinii
     
  6. Evitati stationarea prelungita cu motorul pornit. Multi soferi stau cu motorul pornit in ideea ca i-ar costa mult mai mult pornirea repetata sau mersul cu masina neincalzita suficient. Chiar si in cazul unor temperaturi foarte scazute, nu este necesara incalzirea prelungita. Cele mai multe masini pot porni la drum dupa doar o jumatate de minut de la pornire pentru ca motorul este suficient de lubrifiat, cu conditia insa de a nu forta motorul pana ce acesta ajunge la temperatura optima de functionare (care este de aprox. 90° C). Oricum ar fi, temperatura motorului creste mult mai repede atunci cand acesta se afla in miscare decat atunci cand sta la relanti.
     
  7. Coborâţi pantele cu frâna de motor - folositi gravitatia în avantajul dvs. Cele mai multe masini noi folosesc sisteme de injectie a combustibilului, controlate de ECU. Acesta determina în mod constant nevoia de carburant a motorului. Coborând cu frâna de motor, roţile furnizează suficientă energie pentru a învârti motorul. Daca pedala de acceleratie nu este apasata si motorul are o turatie mai mare decat cea minima stabilita pentru relanti, ECU taie alimentarea cu combustibil a injectoarelor. Daca scoateti masina din viteza, ECU va comanda injectarea unei anumite cantitati de combustibil pentru a mentine motorul la relanti. Exista si la aceasta ora controverse legate de acest subiect. Dupa unii specialisti, masinile care folosesc carburator pentru a asigura alimentarea cu combustibil realizeaza un consum mai redus daca ar coborî pantele la relanti, fără a utiliza frâna de motor.
     
  8. Folositi aerul conditionat in mod inteligent. Folosirea aerului conditionat presupune "furtul" unei cantitati de putere de la motor. In momentul in care acesta functioneaza, este nevoie de actionarea unui compresor care trebuie actionat tot prin puterea motorului. Aerul conditionat nu produce intotdeauna racirea aerului la fel de eficient ca un geam deschis. La viteze mici de deplasare, puteti sa "ajutati" sistemul de aer conditionat prin deschiderea unui geam si aerisirea interiorului masinii. Pe masura ce creste viteza de deplasare a masinii, geamurile deschise maresc forta de frecare cu aerul si contribuie la cresterea consumului de carburant, deci aici este locul in care aerul conditionat ajuta cu adevarat. Unele masini sunt echipate cu comutatoare ECON la sistemul de ventilatie care intrerup functionarea compresorului de A/C si aduc aerul proaspat direct de afara, fara a-l dezumidifica si raci suplimentar. Folosit inteligent, acest sistem de A/C poate sa va aduca atat aer rece cat si economie de carburant.
     


  9. Evitati suprasolicitarea sistemului electric al masinii. Folositi cat mai putini consumatori de energie. Energia necesara acestor echipamente electrice sau electronice se ia tot din motor prin intermediul alternatorului. Desi unii dintre dvs. s-ar putea gandi la faptul ca acest alternator este pus in miscare permanent datorita curelei de transmisie si nu conteaza cati consumatori electrici exista la un moment dat conectati la acesta, adevarul este putin altul: cu cat cantitatea de curent absorbita prin sistemul electric al masinii este mai mare cu atat mai mare este forta care trebuie invinsa de rotorul alternatorului in timpul miscarii sale, ceea ce se transpune intr-o crestere a consumului de carburant.
     
  10. Folositi treptele de viteza in mod corespunzator. Unele masini sunt echipate cu 4 trepte de viteza, altele cu 5 sau chiar 6 trepte de mers inainte. Utilizati aceste trepte in mod economic. Invatati sa schimbati treapta de viteza in cel mai bun moment. Turatiile mari ale motorului sunt cele care determina in mod direct consumul combustibil. Exista o plaja de turatii in care masina dvs. are un consum mai eficient de carburant. De obicei de la 1500 de turatii pana la 3000-3500 de turatii pe minut, in functie de puterea motorului si de tipul de carburant folosit (benzina sau motorina). Motoarele Diesel au putere mai mare la turatii mai mici insa puterea lor se plafoneaza mai repede fata de cele care functioneaza pe benzina si care "trag" mai bine si la turatii ridicate. Unii "experti" recomanda schimbarea treptei de viteza la motoarele Diesel atunci cand se ajunge la 2000 de rotatii pe minut. Desi motoarele Diesel pot sa faca fata mersului la turatii joase, aveti mare grija de turbina. Motoarele dotate cu turbina (TDI, CDTI, etc) au nevoie de turatii mai mari de 2000 de rpm pentru a cupla turbina. Deplasarea la turatii joase poate sa distruga in timp mecanismele turbinei, iar reparatia acesteia este mult mai scumpa decat eventuala economie de combustibil facuta. De asemenea, nu scrie nicaieri ca trebuie sa treceti secvential prin toate treptele de viteza. Uneori, cand drumul va ajuta (de ex. coborati usor o panta) puteti sa treceti din treapta a 2-a direct in a 4-a fara nici o problema.
     
  11. Planificati cu grija traseul pe care urmati sa il parcurgeti pentru a reduce distanta. De asemenea, atunci cand cautati un loc de parcare in oras sau la centrul comercial, evitati cautarea cu insistenta a unui loc cat mai aproape de intrare. Parcati masina acolo unde gasiti loc si evitati "cerculetele" prin parcare in cautarea celui mai bun loc.
     
  12. Incercati sa calatoriti impreuna cu prietenii, vecinii sau cunoscutii care merg in acelasi loc ca si dvs. si folositi o singura masina. Practic puteti reduce la jumatate costurile cu carburantul.
     
  13. Incercati sa evitati deplasarea la orele de varf cand este cel mai dificil de parcurs distanta prin oras. Deplasarea in aceste conditii de trafic dublează practic consumul de carburant. Daca puteti sa va  alegeti ora la care ajungeti la serviciu, incercati sa ajungeti inainte sau dupa varful de trafic care se formeaza dimineata. La fel, la terminarea programului, puteti sa mai petreceti ceva timp rezolvand anumite probleme in oras si sa va intoarceti acasa atunci cand traficul devine mai lejer.

Daca toate acestea vi se par greu de aplicat, atunci cumparati-va un dispozitiv inteligent cum ar fi "Automatic" care sa va spuna atunci cand nu procedati corect.

Nu va recomandam insa metodele fanteziste pe care le-am enumerat in pagina urmatoare >>




Ghid complet de terapii naturiste, alternative si complementare din Romania, clinici naturiste pe orase
© 2014 InfoBazar - Toate drepturile rezervate. Infobazar este un proiect dezvoltat de Coral Design - firma web design Cluj Napoca